Interested??What are u waiting for?

Saturday, March 12, 2011

Di sebalik Aisya dan Maria

mula2 ingat nk buat assignment tapi entah mcm mana terbukak plak wikipedia psl nabi Muhammad s.a.w..
drpd 1 page dh jd bukak byk2 page..
selalunya mcm tulah..bila baca psl nabi Muhammad, gerenti akan jadi lama and xboleh berhenti..and gerenti akan sebak and menangis sekali..
yeah, im not lying..i'll cry everytime i read about Nabi Muhammad s.a.w.
walaupun sebenarnya cerita tu mostly dh tau and byk kali baca..
taktau lah kenapa..mungkin sbb rasa sangat kagum kot..it comes naturally.
and sampailah terbukak psl isteri2 nabi ni.

im not browsing too much on the other wives but im just attracted to read about Aisya and Maria..
Aisya tu korg pahamlah kenapa kn..sbb she's one of the most prominent wife of nabi Muhammad..
tp Maria tu aku terbukak sbb pelik tgk dia tulis Maria the Copt..
besides, aku nk tau kenapa dia tulis the copt tu..
aku pon xbrape tau yg Baginda ada isteri nama Maria...(teruk gila knowledge aku kan...mmmm..)
actually copt or coptic tu adalah nama agama kristian ortodoks at that time..one of the largest church at Nabi Muhammad's time is the coptic ortodoks church..(menurut wikipedia)
something like that la..aku pon xbaca sgt...
so boleh disimpulkan bahawa Maria adalah penganut kristian coptic ortodoks dan merupakan seorang hamba yang dihantar olah kerajaan Byzantine kpd Nabi Muhammad sebagai hadiah and dia converted to Islam and married to Nabi Muhammad after that..
dalam sejarah, Maria digambarkan sebagai seorang wanita yg cantik.
ada historian (kapiaq kot) ckp dia concubine je, but don't give a damn with that historian, dlm Islam dh sah2 xboleh ada concubine..dh sah2 dia isteri kan...ngok.

semua fakta2 pasal dia korg boleh google je...
tapi apa yang aku nk cakap ni bukan pasal kisah dia tapi aku baru lah tau ada sebab disebalik nama Aisya and Maria dalam 'Ayat-ayat Cinta'...
kronologinya disini...Aisya mmg aku xperlu cerita sebab most of people dh tau sape Aisya, one of the most prominent woman in Islamic history..
so its normal lah nama Aisya digunakan dlm tu..sbb nk menggambarkan peribadi yg mulia and solehah and etc..

tapi aku baru terfikir sebab nama Maria digunakan dlm Ayat2 Cinta...
korg nampak tak??
dlm Ayat-ayat Cinta kan Maria tu penganut Kristian..then she converted and married to Fahri..
the same goes with Maria isteri Nabi.
i mean she's a Christian before converted to Islam and married with Nabi Muhammad.. 
nampak tak persamaan kat situ...
the writer use the same name with the same background to create a new character..
i mean the writer is not just put a random name for his story..
he is using the history to make a new story seems meaningful..
kita boleh fikir la maksud tersurat dan tersirat tu..
there's another story behind it.
aku pon baru perasan, tu pon sebab terbukak kan..
kalau tak mmg xtau..
ke orang lain mmg dah tau, aku sorang je yg xtau??
erkkk..cesss.

ni saje jela nk ckp..
dlm Ayat-ayat Cinta (dlm cerita itu shj ok, bkn real history), Maria tu peberet aku...rather than Aisya..
sbb Maria sgt cheerfull...aku suka watak dia..and Aisya punya character dlm tu berubah-ubah between bila dia bertudung dgn tak bertudung kt rumah..mungkin sebab kat rumah kot, manja2 lah sikit dgn hubby tp kt luar masa belum jadi husband n wife mana boleh over2...agaknya lah..and sebab dia kan berwatak alim dlm tu jadi xboleh lah menonjol sgt character dia, kena control lah sikit.

okaylah, aku nk sambung baca lagi ni...kalau agak2 korg dh tau xpelah..saje nk tulis gak..
moment bersejarah ni..bkn senang aku nk ber'critikal thinking'...;p
till we meet again~
see ya!!




No comments:

Post a Comment