Interested??What are u waiting for?

Tuesday, June 14, 2011

Siapa kata manusia hasad dengki dalam drama Melayu tu tak wujud?

Selalunya kalau tengok drama Melayu je, mesti ade cerita macam orang2 kt kampung yang mendengki sesama sendiri,dengki dgn orang lain sampai tahap yang kadang2 kita pon macam tak percaya wujud ke orang2 macam ni..
Tell u what, it does exist.
And yes, it happen to my family.
You know, I won't write this if i just heard from other people, this is based from true experience when I had a long conversation with my mother. Oh shit, I just surprise that what I saw on tv actually happened within my family. 

Aku memanglah sangat amat tak faham kenapa orang dengki dengan keluarga aku. Adakah sebab kami ni baik sesuka hati nak tindas???Fuck you!
From other people eyes, we are like other normal family. Keluarga arwah atok aku dulu (keluarga mak aku la) xlah sesenang mana,normal la time tu banyak je org kampung susah, dh nama pon orang kampung. My grandpa adalah seorang guru agama and seorang  imam, dan dihormati orang2 di kampung tu. Atok aku tu orang paling penyabar yg aku pernah jumpa dlm dunia. Bapak aku pn tak sesabar dia tau. Apa orang nak buat,buatlah dia tak kisah,sentiasa mengalah je. Nak dijadikan cerita adalah mangkuk hayun (aku letak si A) di kampung itu yg sangat amatlah dengki kepada atok aku. Oleh kerana A ni dh tamat tempoh as ketua kampung, dia dengkikan la pulak atok aku yg jadi guru sekolah agama ni, which is dia nak jawatan tu pulak. Tergugatlah testis dia kot xde jawatan dikala itu, takut orang tak pandang dia dh kot. Narrow-minded thinking.

Dan lepas itu pecahlah rumors atok aku sebarkan ajaran politik kt budak2 sekolah agama tu.I was like WTF??? Atok aku tak pernah ckp psl politik pon kt kitorang, apatah lagi nk hasut2 orang. And sadly, atok aku disingkirkan sementara siasatan berjalan. So, si A ni naik la ganti atok aku jadi guru agama. (WTF,gila babi tak layak langsung). Siasat punya siasat, terbuktilah atok aku mmg tak bersalah. Dah memang atok aku tak salah, Allah akan tolong jugak. Kalau ada orang kerat jari depan aku aku cakap dia salah pon mampus aku tak percaya sebab aku hidup dengan dia lama. And bila ditanya kepada kawan atok aku yang kerja kt pejabat agama masa tu, dia bagitau ada orang yg bagi surat layang fitnah atok aku. Siapa lagi kalau bukan dia kan, obviously.
Yang buat aku terkilan adalah, si A tu sepupu kepada atok aku.SEPUPU hokeyyyy!!!!!!!!! Berkongsi datuk. Satu keturunan, satu darah. Celaka sungguh punya manusia hati busuk. Aku sendiri pon tak pernah terlintas nak buat jahat kt sepupu sendiri. Dasar talam dua muka, depan2 tunjuk baik,belakang hampas!!!!
Time makcik aku nak bertunang pon macam tu jugak, kerana dengkikan makcik aku yg nk ditunangkan dgn pegawai kerajaan, sanggup plak dia cakap lelaki tu tak bagus kt keluarga aku suma. You knows orang dulu2 kn suka mintak pendapat kt ahli keluarga sepupu sepapat suma, kalau semua setuju baru jadi. Kerana manusia dengki, tak jadi bertunang dia.

Dah 2 kali plak tu orang buat dia macam tu,kesian makcik aku tu. Merana hati putus tunang 2 kali gara-gara manusia berhati busuk.
See,betapa orang dengki dgn family kami ni. Mak aku je kot yang pandai memberontak kalau orang buli. Dia je yg pandai menjawab balik si mulut celupar A tu. Mungkin sebab dia yang bongsu and dia dh tengok pengalaman orang-orang yg lebih tua dari dia, dia jadi bengang. Cakap jela siapa yg xkena. Atok,opah,makcik aku semua kena tapi dorang diam, tak amik pot langsung. Bukan apa, tak nak memanjangkan ceria, tak ada faedah nk gaduh2.

Tapi yelah,orang kata siapa yg ikhlas Allah sayang. Masa atok aku sakit pon tak putus orang melawat kt hospital. Dia tak akan tinggal sorang2 masa waktu melawat. Sentiasa penuh sampai orang2 kt wad tu pon heran. Sampai orang kt situ cakap atok aku orang kaya sebab orang datang melawat tak pernah putus. Sentiasa ramai. Sampai kami sendiri boleh pegi katil lain tolong pesakit lain.Punya ramainya orang datang.See?
APE KORANG INGAT ASAL KAYA JE ORANG MELAWAT??
TAK. Semua tu atas budi pekerti.Kalau korang tak kaya pon budi pekerti tinggi, orang hormat and sayang.
Aku nak tengok si tua kutuk tu uzur nanti sape yg pegi tengok. Nak suruh aku tengok memang kirim salam.

Sebenarnya banyak lagi kot manusia yg dengki n suka buat jahat kt family kami ni, cuma kalau aku story semua, memang 10 hari 10 malam belum tentu habis. Pasal fitnah, pasal manusia tak sedar diri dh tumpang tanah orang claim sendiri punya. Woihhhh banyak gila kalau nk cite satu2.
2, 3 hari ni aku rindu sangat atok aku. Tak tau kenapa. Which is why i wrote this. I just don't get it why people would do terrible things to my atok n my family eventhough he's a very kind and wise man.
Dah lah, terbawak-bawak lak feeling aku nanti. Dah la kt opis.  

P/S: Lepas arwah meninggal, opah aku cakap dia ada mimpi atok aku datang dalam mimpi dia dalam keadaan yg putih bersih n tersenyum. Semoga arwah berbahagia disana dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang beriman dan beramal soleh. Amin~

I miss u damn much my beloved grandpa.

No comments:

Post a Comment